Wat mag het kosten?
Programma 5 Wmo, Jeugdzorg en Participatie | |||||
Mutaties 1e Berap | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
Mutaties per taakveld | |||||
6-1 | Samenkracht en burgerparticipatie | 34 | 9 | 9 | 2 |
---|---|---|---|---|---|
6-2 | Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | 48 | 48 | 43 | 43 |
6-3 | Inkomensregelingen | 7 | 7 | 7 | 7 |
6-4 | WSW en beschut werk | 0 | 0 | 0 | 0 |
6-5 | Arbeidsparticipatie | 0 | 0 | 0 | 0 |
6-6 | Maatwerkvoorziening (WMO) | 74 | 74 | 74 | 74 |
6-71A | Hulp bij huishouden (WMO) | 0 | 0 | 0 | 0 |
6-71B | Begeleiding (WMO) | -76 | -76 | -76 | -76 |
6-71C | Dagbesteding (WMO) | 0 | 0 | 0 | 0 |
6-72A | Jeugdhulp begeleiding | 7 | 7 | 7 | 7 |
6-72B | Jeugdhulp behandeling | 28 | 28 | 28 | 28 |
6-72C | Jeugdhulp dagbesteding | 24 | 24 | 24 | 24 |
6-72D | Jeugdhulp zonder verblijf overig | 4 | 4 | 4 | 4 |
6-73A | Pleegzorg | 9 | 9 | 9 | 9 |
6-73B | Gezinsgericht | 13 | 13 | 13 | 13 |
6-73C | Jeugdhulp met verblijf overig | 4 | 4 | 4 | 4 |
6-74A | Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf | 21 | 21 | 21 | 21 |
6-74B | Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf | 12 | 12 | 12 | 12 |
6-74C | Gesloten plaatsing | 2 | 2 | 2 | 2 |
6-81A | Beschermd Wonen (WMO) | 0 | 0 | 0 | 0 |
6-82A | Jeugdbescherming | 11 | 11 | 11 | 11 |
6-82B | Jeugdreclassering | 2 | 2 | 2 | 2 |
7-1 | Volksgezondheid | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Mutaties per programma | 222 | 198 | 193 | 185 |
Analyse van het verschil tussen begroting na wijziging en rekening |
---|
Taakveld 6.1 Samenkracht en Burgerparticipatie (structureel nadeel € 34.000 in 2023 aflopend naar € 2.000 in 2026)
In het kader van Ouderenwerk is voor het project Seniorenhuisbezoeken een incidenteel budget van € 24.341 noodzakelijk in 2023. Deze extra last wordt vanuit de Stelpost Beleidsvoornemens aangewend/gedekt. Het nadeel onder dit taakveld dient u dan ook in relatie te zien met het voordeel onder taakveld 0.8 Overige baten en lasten binnen het programma Algemene Dekkingsmiddelen.
De overige kleine verschillen binnen dit taakveld bedragen een structureel nadeel van € 9.216 en behoeven geen toelichting.
Taakveld 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen (structureel nadeel € 48.000 in 2023 en 2024, vanaf 2025 nadeel van € 43.000)
De kosten voor de regionale inkoopsamenwerking Wmo en jeugd is door indexeringen (€5.000) en stijgende kosten (€ 38.149) structureel gestegen. In de begroting 2023 is deze regionale ontwikkeling reeds aangekondigd. De verhoging veroorzaakt door indexering wordt gedekt vanuit de stelpost prijsstijging. Dit nadeel dient u dan ook in relatie te zien met het voordeel onder taakveld 0.8 Overige baten en lasten binnen het programma Algemene Dekkingsmiddelen.
De overige kleine verschillen binnen dit taakveld bedragen een incidenteel nadeel van € 4.400 in 2023 en 2024 en behoeven geen toelichting.
Taakveld 6.5 Arbeidsparticipatie- Inburgering (budgettair neutraal € 109.000)
In de primaire begroting 2023 is rekening gehouden met een Specifieke uitkering voor inburgeringsvoorzieningen van €150.049. Voor het jaar 2023 is echter een voorlopige rijksbijdrage van € 258.975 beschikt, in verband met de verhoogde asielinstroom. De raming van de lasten en de baten is budgettair neutraal (€ 108.926) aangepast in de gemeentelijke begroting 2023. De bestedingen aan inburgeringsvoorzieningen kunnen verspreid over drie jaar worden verantwoord in de Sisa. Dit omdat inburgeringstrajecten gemiddeld drie jaar in beslag nemen. Als na drie jaar een deel van deze middelen niet benut is, geldt er een terugbetalingsverplichting aan het rijk.
Taakveld 6.6 Maatwerkvoorziening (WMO) (structureel nadeel € 74.000)
Op verschillende budgetten binnen dit taakveld hebben we te maken met kostenverhoging (€ 74.173) veroorzaakt door indexeringen. Deze extra last wordt vanuit de Stelpost prijsstijging gedekt. Het nadeel onder dit taakveld dient u dan ook in relatie te zien met het voordeel onder taakveld 0.8 Overige baten en lasten binnen het programma Algemene Dekkingsmiddelen.
Taakveld 6.71b Begeleiding (Wmo) (structureel voordeel € 76.000)
In de Jaarstukken 2022 is een structureel voordeel verantwoord op Wmo Zorg in natura en Wmo Zorg PGB van in totaal € 125.000. Tegenover dit structurele voordeel staat een structureel nadeel van € 49.000 vanwege contractuele prijsstijgingen. Omdat we de prijsstijgingen kunnen dekken vanuit het structurele voordeel doen we hiervoor geen aanspraak op de stelpost prijsstijging. De structurele verwerking van het voordeel van € 125.000 minus de kostenverhoging van € 49.000 resulteert in een structureel voordeel van € 76.000.
Taakvelden 6.72abcd, 6.73abc, 6.74abc en 6.82 ab (Jeugd) (structureel nadeel € 135.000)
In de Jaarstukken 2022 is een structureel voordeel verantwoord op Jeugdhulp zorg in natura van € 200.000. Tegenover dit structurele voordeel hebben we op jeugdhulp te maken met een structureel nadeel van € 336.000 vanwege contractuele prijsstijgingen. Binnen de taakvelden kunnen we het nadeel vanwege de prijsstijgingen daarmee deels opvangen. Voor het resterende bedrag van € 136.000 doen wij een beroep op de stelpost prijsstijging. Het nadeel onder dit taakveld dient u dan ook in relatie te zien met het voordeel onder taakveld 0.8 Overige baten en lasten binnen het programma Algemene Dekkingsmiddelen.
Met ingang van 2023 is jeugdhulp onderverdeeld in 12 nieuwe taakvelden. In de Begroting 2023 hebben wij de middelen budgettair neutraal over de nieuwe taakvelden verdeeld. Het structurele voordeel op jeugdhulp wordt in deze bestuursrapportage 2023 naar rato over de nieuwe taakvelden verdeeld. Het rijk heeft 2023 aangemerkt als overgangsjaar. In de loop van dit jaar zal verder duidelijk worden of, en zo ja in welke mate, bijstelling van de geraamde middelen op de nieuwe taakvelden nodig is. Een eventuele bijstelling zal dan plaatsvinden in de tweede Bestuursrapportage 2023.
De overige kleine verschillen binnen dit taakveld bedragen een structureel voordeel van structureel € 1.000, en behoeven geen toelichting.
Taakveld 7.1 Volksgezondheid (budgettair neutraal € 40.000)
Voor de uitvoering van ons lokaal preventieakkoord (het Lokaal Akkoord Neder-Betuwe Bloeit!) hebben wij in 2022 een specifieke uitkering van het Rijk ontvangen. De niet besteedde middelen (€ 20.147) zijn in 2022 via de derdengelden op de balans opgenomen. De verwerking van de balans naar de exploitatie van deze middelen vindt nu plaats, zodat in 2023 uitvoering gegeven kan worden aan die doelen waarvoor de specifieke uitkering ontvangen is. Daarbovenop is een bedrag van € 20.000 toegekend vanuit het Rijk als subsidieregeling Specifieke uitkering lokale preventieakkoorden en preventieaanpakken voor de periode van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2023.
Kleine verschillen overige taakvelden binnen programma 5 (structureel nadeel € 7.000)
Actualisatie Staat van Vaste Activa
Bij de begroting 2023 en meerjarenraming 2024-2026 hebben wij de financiële effecten van onze Activa en lopende investeringen geactualiseerd. Bij controle bleek dat er alsnog een aantal bijstellingen doorgevoerd moesten worden. Dit hebben wij in deze bestuursrapportage 2023 gedaan. De financiële effecten van deze bijstellingen hebben voor programma 5 een structureel voordeel vanaf 2026 van €7.650. De financiële effecten van deze bijstelling zijn verwerkt onder bovenstaande taakvelden.